Star Alliance — найбільший альянс авіакомпаній у світі. Був заснований задля досягнення більш ефективного рівня співробітництва операторів комерційних перевезень. Члени авіаальянсу є юридично самостійними підприємствами, однак вони працюють у єдиній системі бронювання, впроваджують спільні бонусні програми для клієнтів та виконують рейси за узгодженим між собою розкладом.
Головний офіс об'єднання розташований у Франкфурті-на-Майні (ФРН). До складу Star Alliance входять 27 перевізників і без права голосу — близько чотирьох десятків пов'язаних із ними дочірніх структур. Парк літаків його компаній оцінюється у 5,03 тис. машин. За день організовуються понад 19 тис. рейсів, польоти здійснюються до 195 країн, тобто практично по всьому світу. Сумарний річний пасажиропотік компаній авіаційного альянсу перевищує 762 млн осіб.
Історичний шлях альянсу
Star Alliance засновники створили у травні 1997 року. У їхній ролі виступили п'ять авіакомпаній:
- німецька Lufthansa;
- канадська Air Canada;
- таїландська Thai Airways International;
- американська United Airlines;
- шведська Scandinavian Airlines.
У тому ж році авіаальянс розширився за допомогою залучення американських перевізників. До жовтня він обслуговував авіарейси до 720 аеропортів у 110 країнах світу, парк повітряних суден налічував 1,65 тис. одиниць. У 2000 році альянс запустив свої перші бізнес-кластери в США, Німеччині та Таїланді, створив групу управління організацією та заснував виконавчі органи.
Програма просування бренду була унікальною на той момент: компанії запустили у продаж так звані авіаквитки «Навколо світу». Їх купівля надавала право пасажирам за доступними цінами вирушати в будь-які рейси з пересадками в півтора десятках міст з обмеженням сумарної протяжності маршрутів у 37 тис. кілометрів. Таким чином, клієнти отримували своєрідний дешевий «абонемент» на подорожі.
До 10-річного ювілею з дня створення альянсу його перевізники робили вже 16 тис. перельотів за день. Рейси здійснювалися до пунктів призначення у 155 країнах. Загалом послугами компаній Star Alliance користувалася 406 млн людей за рік — це близько 30% від усіх пасажирів літаків у світі. У компаніях працювали на той момент 405 тис. пілотів та бортпровідників.
У 2009 році американський оператор авіаперевезень Continental Airlines став 25-м членом організації, перейшовши в неї з SkyTeam. Міграція компанії стала першим в історії випадком зміни альянсу. Надалі кількість учасників Star Alliance трохи змінювалася через розпад або злиття деяких з них. Крім того, окремі компанії залишали альянс, а інші вступали до нього.
Особливості роботи авіакомпаній у складі Star Alliance
Ще 2004 року в організації було запроваджено різні статуси перевізників. Йдеться про повноправних членів союзу та про його регіональних учасників, які можуть увійти до альянсу лише за рекомендацією перших. На практиці ж авіакомпанії, які перебували у Star Alliance, надавали статус «підшефних» своїм афілійованим структурам. Такий крок був спрямований на те, щоб під крилом авіаційного альянсу вивести на великий ринок власних дрібних операторів, які працюють у дешевому сегменті перевезень.
На сучасному етапі такий поділ учасників скасовано. Це рішення було ухвалено після розслідування, яке провели регулятори ЄС. За фактом союз був мегакорпорацією, учасники якої, включаючи афілійованих, взаємно узгоджували стратегію та усували таким чином конкуренцію між собою. Правила альянсу були відкориговані, і тепер усі його глобальні та регіональні компанії мають рівний статус.
Переваги перебування Star Alliance для перевізників:
- Будь-яка компанія, підключена до бонусної програми пасажирів, зобов'язана погасити клієнтам бали, накопичені ними в інших компаніях. Таким чином, по суті акції є спільними для всіх членів союзу.
- Пасажири одних компаній можуть скористатися залами очікувань інших операторів в аеропортах.
- Синхронізація розкладу польотів дозволяє скоротити час на трансфери.
- Налагоджено постійний та активний обмін досвідом роботи з клієнтами між компаніями.
- Об'єднано зусилля перевізників у сфері впровадження найсучасніших інформаційних технологій.
Бонусні плани для пасажирів
Пасажири авіакомпаній альянсу в залежності від того, наскільки часто вони здійснюють перельоти, стають учасниками стимулюючої програми. Постійні клієнти перевізників отримують преміальне обслуговування без збільшення цін за «срібними» та «золотими» планами. Бонусна програма Silver дає пасажирам пріоритетну можливість забронювати та купити квиток чи зарезервувати місця прямо в аеропорту. Пакет Gold — набагато ширший.
«Золоті» бонуси Star Alliance :
- Бронювання та купівля квитків позачергово.
- Комфортабельні зали очікування в аеропортах, недоступні для інших пасажирів.
- Першочергова реєстрація багажу та виділення додаткової квоти у 20 кілограмів до його максимальної ваги.
- Надання кращих місць у літаку — біля виходу чи у спеціальних секторах.
- Гарантована посадка на рейс, навіть коли всі квитки на нього вже заброньовані.
- Підвищення рівня обслуговування із врученням відповідного сертифіката.