SkyTeam — один із найбільших міжнародних авіаальянсів. Він, поряд зі Star Alliance і Oneworld, входить до топ-3 авіаційних спілок світу. Створення альянсу було пов'язано з необхідністю кооперації у сегменті комерційних перевезень і підвищення ефективності галузі до нового рівня. Хоча компанії-учасниці організації є самостійними в юридичному плані, вони об'єднують свої зусилля та тісно взаємодіють у питаннях бронювання квитків, запуску програм лояльності для пасажирів та безпосередньо обслуговування рейсів.
У складі SkyTeam — 18 авіаперевізників. Вони здійснюють сумарно 15,5 тис. перельотів щодня, протягом року потік пасажирів сягає 676 мільйонів. Крім того, до організації входить підрозділ вантажоперевезень, до якого включено десять компаній, які мають статус членів авіаційного альянсу. Штаб-квартира SkyTeam базується в аеропорту Схіпхол в Амстердамі (Нідерланди).
Історія створення та розвитку альянсу
Організацію було засновано групою авіакомпаній у червні 2000 року, після того, як їхні представники провели міжкорпоративну зустріч у Нью-Йорку. На той момент вже існували Star Alliance і Oneworld, таким чином, SkyTeam — наймолодший авіаальянс з топ-3 світового рейтингу.
У ролі засновників виступили:
- Delta AirLines (США).
- Aeromexico (Мексика).
- Air France (Франція).
- Korean Air (Південна Корея).
Ці компанії стали першими перевізниками альянсу. Після запуску проекту союз охоплював 451 напрямок у 98 країнах світу, щодня здійснювалися 6,4 тис. рейсів. Вже у вересні було створено філію вантажоперевезень, до якої вступили дочірні структури засновників — Korean Air Cargo, Air France Cargo, Aeromexpress та Delta Air Logistics.
У 2003 році SkyTeam запускає повністю оновлений веб-сайт із покращеними інтерактивними можливостями для клієнтів.
Через рік відбувається одночасний вступ до союзу компаній Northwest Airlines, Continental Airlines і KLM, цей етап розширення став наймасштабнішим за всю історію організації. Авіаційний альянс обійшов Oneworld за операційними показниками: кількість пасажирів збільшилася до 341 млн. за рік, рейсів — до 14,3 тис. на добу. Кількість напрямків зросла до 658, перельотами було охоплено 130 держав.
Кожен учасник підключився до загальної програми лояльності для клієнтів, хоча до цього в деяких компаніях (Air Europa, Copa Airlines та Kenya Airways) існували власні бонусні пакети. У 2009 році керівництво альянсу ухвалило рішення про запуск системи централізованого управління зі створенням головного офісу в Амстердамі. Тоді ж було презентовано нову ліврею організації.
До 2010 року, за десять років свого існування, SkyTeam збільшив утричі кількість учасників, а кількість рейсів та напрямків перельотів зросла вдвічі. Через чотири роки альянс поповнився двадцятим членом — ним стала авіакомпанія Garuda Indonesia. Кількість перевізників у складі організації змінювалася у міру вступу одних та виходу чи припинення діяльності, злиття та поглинання інших компаній.
Принципи роботи компаній у SkyTeam
У рамках співробітництва в альянсі його учасники отримують можливість суттєво розширювати власну маршрутну мережу за рахунок партнерів з організації. Також є опція продажу квитків на рейси інших операторів SkyTeam, таким чином забезпечується гарантоване обслуговування пасажирів навіть за відсутності місць на конкретний авіарейс перевізника.
Авіакомпанії здійснюють взаємне управління процесами перельотів за схемою, аналогічною з операційною діяльністю з власними дочірніми структурами. Такий механізм дозволяє підвищити гнучкість планування рейсів та забезпечує безперебійне стикування маршрутів у транзитних авіагаванях, дає можливість вести гнучку цінову політику.
Зали очікування та інфраструктура обслуговування літаків знаходяться у розпорядженні компаній на рівних умовах, незалежно від того, яка з них є власником цих об'єктів. Бонуси та інші преференції для пасажирів надаються будь-яким перевізником альянсу навіть у випадках, коли клієнт користувався послугами іншого оператора.
Статус учасників альянсу та вимоги до них
Хоча до складу організації входять лише 18 компаній, його програми автоматично поширюються і на афілійованих учасників — дочірні та залежні підрозділи повноправних членів альянсу. Крім того, операторам може надаватися особливий статус асоційованого партнера. Він був присвоєний лише одному перевізнику — панамській Copa Airlines, що залишила SkyTeam ще в 2009 році.
Крім значного охоплення рейсами різних напрямків і наявності достатнього парку літаків, розвиненої логістики, для вступу в альянс компанії повинні відповідати більш ніж сотні стандартів безпеки та якості обслуговування пасажирів. Перевірки відповідності цим параметрам проводяться на регулярній основі, у тому числі щодо перевізників, які вже перебувають в організації.
Умови бонусних програм для пасажирів
Учасниками програм преференцій є 230 млн. клієнтів компаній. Основний бонусний пакет, який пропонується пасажирам — SkyPriority, його можна задіяти в 940 аеропортах світу. Програма спрямована в основному на скорочення часу, необхідного для оформлення посадки на рейс, а також на підвищення комфорту перебування в аерогаванях і на літаках.
Право скористатися бонусами SkyPriority мають такі категорії клієнтів:
- Пасажири, які купили авіаквитки в ціновому сегменті Business і Premium Комфорт.
- Учасники програм Flying Blue Gold та Platinum.
- Пасажири, які придбали квитки на дешеві місця за економічними тарифами Flex на європейських напрямках.
- Власники статусу Elite Plus.
Переваги, які дає програма SkyPriority :
- Оформлення за окремими стійками реєстрації.
- Першочергова обробка багажу.
- Пріоритет при посадці на літак.
- Проходження перевірки служби безпеки у прискореному порядку.
Клієнти компаній SkyTeam можуть скористатися більш ніж 790 залами очікування альянсу протягом доби до моменту вильоту літака. При цьому організація висуває пасажирам низку умов отримання цієї послуги. Так, доступ до зали очікування мають власники квитків до бізнес-класу на міжнародних рейсах в аеропортах вильоту та трансферу. На пункти прибуття ця преференція не поширюється. Якщо рейс передбачає пересадки, то переліт на всіх ділянках маршруту має здійснювати компанія зі SkyTeam.
Пасажири, яким надано статус Elite Plus 1 незалежно від класу обслуговування, теж мають право на перебування у залах очікування бізнес-рівня в аеропортах вильоту та пересадки. Для цього достатньо пред'явити співробітникові аеропорту членську картку учасника програми. Також клієнтам з цієї категорії дозволяється запросити до зали одного гостя, який не має такого статусу, проте той має купити авіаквиток на рейс компанії з SkyTeam хоча б у дешевому ціновому сегменті.