Подорожі Україною в стилі ретро: маршрути та поїзди
Україна відома широкою протяжністю залізниць, що з'єднують практично всі регіони країни. Пасажирські поїзди - зручний і недорогий вид транспорту, який зручний як для ділових, так і туристичних поїздок. Щороку завдяки "Укрзалізниці" десятки мільйонів пасажирів подорожують країною та вирушають за кордон.
Маршрутна мережа українських залізниць представлена не тільки поїздами далекого прямування, приміськими електричками та швидкісними "Інтерсіті". Чим відрізняються поїзди читайте в статті. Громадяни можуть також скористатися ретро-поїздами, які перевозять пасажирів вузькоколійними залізничними коліями та історичними маршрутами. Давайте ближче познайомимося з цим цікавим напрямком туризму.
Що таке ретро-поїзд
Українські ретро-поїзди користуються величезною популярністю серед туристів, зокрема іноземців. На відміну від більшості європейських країн, де діє стефенсонівська, стандартна або нормальна (1435 мм) колія, у нашій країні все ще є кілька коротких напрямків, якими курсують тепловози і два-три старовинні вагони. Деякі вузькоколійки використовуються для промислових перевезень деревини від місць її заготівлі. Іноді на таких маршрутах можна побачити навіть паровози. Як не дивно, але вони цілком здатні успішно виконувати свою функцію.
Сьогодні в Україні існує всього три вузькоколійні пасажирські маршрути з шириною колії 750 мм, які можна назвати історичними. Один із них розташований на Закарпатті, а два інших - у Кіровоградській та Рівненській областях:
Читайте також: Зимові канікули в Україні: найкращі гірськолижні курорти- Гайворонський маршрут (Гайворон - Бершадь і Гайворон - Хащувате, Кіровоградська область);
- Боржавська вузькоколійка (Берегове - Хмільник, Закарпаття);
- Антонівка - Зарічне (північ Рівненської області).
На жаль, станом на 2024 рік лише один із перелічених маршрутів (Гайворонський) залишається чинним. Ретро-поїзди на Закарпатті та Рівненщині кілька років тому припинили перевезення пасажирів.
Як проїхати історичним маршрутом на ретро-поїзді
Щоб на власні очі відчути, що з себе представляє ретро-поїзд, спершу потрібно приїхати в місто Гайворон Кіровоградської області. Оскільки охочих проїхатися на ньому досить багато, керівництво "Укрзалізниці" навесні 2024 року призначило додаткові маршрути до Гайворона. Кияни можуть дістатися до відправної точки туристичного маршруту завдяки причіпному вагону Київ - Гайворон - Київ. Аналогічний вагон відправляється зі Львова.
Читайте також: Найкращі 5 місць для романтичного відпочинку в УкраїніРетро-поїзд із Гайворона до населених пунктів Бершадь і Хащувате складається з німецького паровоза 1951 року та кількох польських вагонів 1960 року випуску. Довжина маршруту - близько 100 кілометрів. Щоправда, врахуйте, що швидкість такого складу невелика. Стокілометрова поїздка може зайняти близько трьох годин.
Інші маршрути на старих поїздах
Крім вузькоколійок, любителі ретро-поїздів можуть отримати масу вражень, проїхавшись на "казково-екскурсійному" паровозі, який час від часу відправляється з перону київського залізничного вокзалу. Зазвичай потяг із паровоза 1954 року та п'яти пасажирських вагонів із сидячими місцями курсує столицею під час зимових шкільних канікул: з 24 грудня до 8 січня. Під час поїздки, яка триває трохи більше години, пасажири мають змогу прослухати невеличку лекцію про історію Києва та завітати до вагона-буфету. І звісно ж, кожен може зробити для своїх соцмереж чималу кількість фотографій у старовинному антуражі та побачити краєвиди зимової столиці.
Ще одним цікавим маршрутом є Лижний експрес (влітку він перейменовується на Бойківський експрес). Цим туристичним потягом ви можете дістатися з Києва до найбільш популярних карпатських курортів. Користуватися Лижним експресом подвійно зручно: дорогою зі столиці до Славського він робить зупинку у Львові та інших затребуваних серед пасажирів станціях. На відміну від нічних поїздів, Лижний експрес курсує вдень. Цей варіант підходить тим туристам, яких не влаштовує вечірнє відправлення з Києва.
Ретро-туризм та його перспективи
Попри те, що останніми роками туристична галузь України переживає спад, у довгостроковій перспективі історичні та ретро-маршрути користуватимуться чималою популярністю. Дуже багато наших співвітчизників та іноземних громадян планують відвідати цікаві локації, пов'язані із залізницею. До них належать, звісно ж, вузькоколійні маршрути та спеціальні "святкові" поїзди.
Серйозною проблемою для розвитку ретро-туризму слід вважати відсутність бажаного для багатьох громадян комфорту. Але для більшості любителів старих поїздів це не перешкода. Вони із задоволенням готові купувати квитки на історичні маршрути.