Міжнародний аеропорт Нурсултан Назарбаєв – одна з найбільших авіагаваней Казахстану. Обслуговує столицю країни – Астану. Другий за обсягом загального пасажиропотоку в країні після повітряних воріт Алмати – за рік через нього проходять понад 5 млн осіб. Також займає другу позицію у всьому центральноазіатському регіоні за кількістю клієнтів авіакомпаній, що здійснюють перельоти міжнародними напрямками.
Пропускна спроможність аеровокзалу досягає 750 осіб за одну годину, річна – 8,5 млн. Щодня обслуговують до двох сотень рейсів у зарубіжні країни, за рік – 63 тис. Послугами гавані користуються 25 авіакомпаній. Вона є вузловим хабом для перевізників Air Astana, SCAT Airlines, FlyArystan та Qazaq Air. Тут же функціонує навчальний центр з питань авіаційної безпеки.
Летальна інфраструктура відповідає всім сучасним вимогам: аеропорт здатний приймати повітряні судна будь-яких типів. Літаки експлуатують злітно-посадкову смугу завдовжки 3,5 км. У гавані облаштовано 12 воріт та 92 стоянки для повітряних машин.
Пасажирам надають можливість зарезервувати місця та купити квитки в онлайн-режимі через портали перевізників чи за допопмогою сервіс SkyBooking. У першому терміналі також встановлені стійки самообслуговування для клієнтів лише з ручною поклажею.
Реєстрація на міжнародні рейси відкривається за три години до зльоту літака, на внутрішні – за півтори години, і завершується за 40 хвилин. Посадка припиняється за 30 хвилин до початку рейсу. Адміністрація попереджає про те, що компанії можуть відмовити у прийомі на борт клієнтів, які запізнилися на реєстрацію. У секторі контролю посадки здійснюється автоматична перевірка пасажирів щодо того, чи всі особи, які купили квитки, прибули до літака.
Для пасажирів цілодобово працює просторий бізнес-лаундж, орієнтований на обслуговування покупців авіаквитків на міжнародний переліт у пріоритетних класах комфорту або на власників карток програм лояльності перевізників. Доступ до цієї зони здійснюється за запрошеннями, виданими співробітниками авіакомпаній на стійках реєстрації.
Клієнтів найвищого рівня – великих бізнесменів та державних діячів, які подорожують внутрішніми рейсами, – обслуговує окремий VIP/CIP-зал, що розташований біля головного входу до терміналу. Для решти пасажирів додатково надають можливість відпочинку у преміальній зоні Sapar Lounge зі зручними кріслами, індивідуальними шафками для ручної поклажі та доступом до високошвидкісного Інтернету.
Мандрівники з дітьми до п'ятирічного віку можуть відвідати кімнату "Матері та дитини". У ній розміщуються ліжечко, столик для сповивання, туалет та ванна, а також диван та різноманітні іграшки. Для курців в аерогавані виділено окремі приміщення, ізольовані від інших просторів аеровокзалу. У всіх терміналах гавані працює безкоштовний бездротовий Інтернет, встановлені стійки для заряджання мобільних гаджетів та інтерактивні інформаційні монітори.
У магазинах Duty Free пропонують переважно дешеву сувенірну продукцію, косметику, алкоголь та різні аксесуари. Також тут продають книги та дитячі іграшки. Працюють також сімейний супермаркет Galmart та торгові точки національної сувенірної мережі "Ремесло народів Казахстану". Придбати сім-карти та скористатися послугами мобільного зв'язку можна у центрі Hoco. Для гостей відкриті ресторани та кав'ярні, в яких пропонують різноманітне меню за цілком доступними цінами.
Історія авіагавані Нурсултан Назарбаєв
Аеропорт був збудований у 1930 р. На його території облаштували льотне поле, вокзал із восьми приміщень із маленькою залою очікування та склад пального. Офіційно авіагавань почала працювати через рік, коли було налагоджено авіасполучення між Акмолінськом (нинішня Астана) та Семипалатинськом (Семеєм). Регулярні пасажирські перевезення двома маршрутами з використанням аеропорту почалися у 1934 р.
Робота гавані поновилася після війни. У 1946 р. вона почала приймати перші літаки По-2 та обслуговувати низку нових рейсів. На той момент повітряні ворота міста були оснащені найсучаснішим обладнанням. До 1948 р. тут звели окрему будівлю для радіовузла і почали будувати три нові корпуси аеровокзалу. Кількість співробітників аеропорту досягала 50 людей. Нова інфраструктура дозволила приймати важкі літаки Лі-2. 1963 р. тут приземлився перший Іл-18.
До 1966 р. було завершено будівництво нового аеровокзалу. Через три роки аеропорт почав обслуговувати повітряні судна Ан-24, що дозволило різко наростити обсяг перевезень пасажирів, вантажів та поштових відправлень. 1975 р. тут здійснює посадку перший Ту-154.
Історичним моментом для авіагавані стала зміна столиці Казахстану з Алмати на Акмолу (Астана) у 1997 р. З набуттям статусу повітряних воріт головного міста країни аеропорт почав масштабно перебудовуватися. Було розширено злітно-посадкову смугу, збільшено руліжні доріжки та перони. Також модернізовано мережі освітлення та радіонавігаційну систему, побудовано корпус для VIP-пасажирів, а основний аеровокзал – реконструйовано.
Новий термінал, який зараз використовують для внутрішніх рейсів, відкрили в 2005 р., для бізнес-авіації – в 2015 р. і для міжнародних перельотів – у 2017 р.