Як здати або обміняти авіаквиток?
У житті завжди є місце несподіванкам і форс-мажорам. Проте пандемія коронавірусу внесла свої негативні корективи в існування всіх людей на планеті. Особливо це стосується міжнародних авіаперельотів. Державна заборона в'їзду та виїзду, раптова хвороба, зміна планів в останній момент — через ці та інші причини доводиться здавати або міняти квиток на літак. Враховуючи, що авіаквитки досить дорогі, кожен пасажир хотів би повернути за них гроші. Якщо не повністю всю суму, то хоч якусь її частину. SkyBooking ділиться тонкощами повернення та обміну квитків, максимально зберігши кровно зароблені.
Чи має можливість мандрівник обміняти або здати квиток на літак?
Так, практично всі авіакомпанії припускають можливість обміну або повернення проїзних документів. Чим дорожчий квиток, тим більша можливість його здати і стати власником суми, за яку він був куплений. Найдешевші авіаквитки, як правило, перевізники реалізують без подібних можливостей. Безповоротні варіанти просто зникають, якщо у пасажира змінюються плани. Число та пункти прибуття та посадки варіабельні та допускаються до зміни.
Але це крайності. А між ними існує безліч альтернатив, що володіють різними умовами. Буває таке, що квиток виявляється безповоротним, проте, мандрівник може досягти корекції дати вильоту-прильоту, напрямку або тарифного плану. Звичайно, не безкоштовно. Деякі квитки є можливість здати, виклопотавши за них заплачені гроші, що виключають збирання.
Зворотні, обмінні положення та зниклі кошти обумовлюються тарифами перевізника. Тому перед тим, як придбати квиток при бронюванні, буде не зайвим почитати тарифні правила. Це саме та інформація, найдрібнішим шрифтом, яку майже ніхто не читає. При бронюванні на сайті, для цього потрібно зайти в "Правила застосування тарифів", де порядок повернення та обміну зазвичай виділений в окремий підрозділ. Така уважність забезпечить ясність при ухваленні рішення про покупку та допоможе заощадити кошти.
Читайте також: Квитки на потяг: чому їх так складно купитиМайже всі авіакомпанії надають мандрівникам варіанти з безповоротним тарифом. Їх плюс — найвигідніша ціна на рейс, яка лише можлива. У цьому полягає їх популярність. Але медаль має й іншу сторону — подібний квиток не підлягає корекції чи поверненню. Тому при плануванні подорожі варто подумати — купити варіант лоукост або дорожче, але з більш гнучкими обмінними та зворотними вимогами. Іноді квитки, придбані за акційною ціною, нездатні, але їх можна поміняти на інший авіарейс.
Коли квиток куплений, тарифні вимоги перераховані в маршрутній квитанції, яка потрапляє на імейл покупця. Відомості, позначені на незворотному документі: NON-REFUNDABLE або NON REF. Відповідно, на його побратимі, який можна повернути, буде — REFUNDABLE. Зауваження — CHANGES/CANCELLATIONS PERMITTED, FEES APPLY, означає, що документ має можливість зміни та повернення, але ці послуги йдуть за певну суму грошей.
У маршрутній квитанції може міститися лише невелика частина правил. Наприклад, про те, що зміни до квитка вносять за 48 годин до відльоту. При цьому за послугу буде утримано збір та різниця у вартості місць. У цьому випадку необхідно знайти повну версію правил і розмір зборів на сайті авіаперевізника або посередника-турагенства. Також подібну інформацію можна завжди уточнити у службі підтримки каси, де купувався квиток, за телефонами.
Читайте також: Чому варто купувати залізничні квитки онлайнУ період пандемії коронавірусу авіакомпанії повинні чітко виконувати взяті на себе зобов'язання з перевезення пасажирів. Гарантувати весь рівень сервісу, як і зазвичай багато перевізників пішли назустріч мандрівникам у цей складний час і ліквідували або зробили менші збори за зміни умов бронювання. Подібні моменти можна також уточнити на сайті авіакомпанії.
Деякі люди думають, що можна перепродати квиток. У випадку з авіаквитком, тим більше, на регулярний рейс — це неможливо зробити. Оскільки, як правило, проїзний документ прив'язаний до паспорта людини, на яку вона була зареєстрована.
Особливості повернення авіаквитка
Коли подорож зривається, майже завжди є можливість повернути повністю або частково суму зворотного квитка. Скільки це буде — обумовлено тарифним планом, періодом до відльоту та типом зворотної процедури. Навіть якщо квиток незворотній, можна спробувати щось зробити.
Як радить діяти SkyBooking:
1. Щоб не позбутися додаткових фінансів, бажано не відтягувати процедуру повернення до довгої скриньки. При наближенні дати відбуття деякі перевізники впроваджують додаткові або надбавляють наявні збори. Коли реєстрація добігає кінця, квиток автоматично перетворюється на безповоротний і ліквідується. Наприклад, якщо здати квиток за 14 днів до відправлення у Wizz Air, то доведеться витратити на збір близько 60 євро, але отримати всю суму, сплачену за проїзний документ. Якщо відбуття відбудеться раніше, то пасажир віддасть 83 євро збору та стане власником ціни квитка мінус послуги авіаперевізника, які вже були оплачені.
А що робити, якщо сталася помилка під час бронювання? У більшості авіакомпаній існує закон із терміном дії протягом 24 годин після придбання. Воно має на увазі повернення квитка за будь-яким тарифом (навіть неповоротним) у цих тимчасових рамках та отриманні назад всієї ціни, іноді, мінус послуги з бронювання. Такі можливості є у Finnair, easyJet, Emirates, Air France, British Airways. Однак і тут не без сюрпризів. Ануляція квитка, звичайно, можлива протягом доби, але з вимогою відльоту не раніше ніж за 7 днів. А також тільки на конкретних напрямках та рейсах. Деякі авіалінії допускають повернення без зборів лише до 12 ночі цього дня або взагалі протягом кількох годин після придбання. Тому, при виявленні помилки, доцільно поквапитися.
2. Вигляд процедури повернення має значення. Відмова від польоту буває різною:
- вимушений, коли пасажир не має можливості відправитися в політ з дуже вагомої причини, форс-мажорних обставин у нього або у перевізника. Наприклад, це може бути захворювання власника квитка або родича, члена сім'ї, з яким планувалася поїздка, а також його відхід у інший світ. З боку авіакомпанії — це скасований або надто надовго затриманий рейс. У цих випадках людині повернеться вся сума, включаючи безповоротний варіант;
- добровільний, коли власник місця в літаку передумав летіти, виходячи з відкоригованих планів або інших не трагічних моментів. Тоді перевізник віддає фінансові кошти згідно з тарифним планом. За наявності квитка, який не можна повернути, пасажир може поборотися виключно за сплату податків та зборів. Хоча, варто брати до уваги, що у деяких перевізників дані показники також можуть бути незворотними.
3. Знайомство з вимогами повернення, у відповідність до тарифу. Вони повинно бути зазначено, чи можливо повернути кошти, і який розмір зборів. Згідно з цією інформацією, можна розрахувати, яку суму є шанс повернути, і чи є сенс діяти загалом. Також, можна зв'язатися з авіакомпанією та запитати про наявність альтернативи. Після початку пандемії деякі перевізники стали пропонувати ваучери, які можна витратити на інших рейсах. Також альтернативою може стати броня на інше число або взагалі на відкриту дату.
4. Ініціація процедури повернення. Завжди, щоб здати квиток, потрібно звертатися до організації, де він був куплений: авіакасу, авіакомпанію, турагентство:
- щоб оформити добровільну відмову при бронюванні в інтернеті, потрібно зайти на сайт, де було придбано квиток. У формі пошуку або в особистому кабінеті пасажир знаходить потрібну броню, вибирає опцію “повернення”, проводить перевірку даних, включаючи розмір повернення та кликає на клавішу “згоден”. Далі все оформляється в автоматичному режимі;
- при бажанні ініціювати здачу квитка з вимушеною відмовою, потрібно якомога раніше повідомити перевізника про це. Також, потрібно внести дані до заяви на вимушене повернення в електронному вигляді на сайті та додати скани підтверджуючих документів;
- якщо дані в квитку вже змінювалися, шанси на удачу малі. Тому краще зв'язатися зі службою підтримки.
При покупці проїзного документа в авіакасі або терміналі, а також, якщо не вдається ініціювати процедуру в особистому кабінеті, то необхідно:
- на сайті авіакомпанії або турагенства внести відомості у зворотну форму;
- написати електронний лист із зазначенням імені та прізвища, даними паспорта, числом відправлення, номером рейсу, номером броні та проїзного документа, контактними даними та інформацією про картку, куди повинні скинути кошти;< /li>
- здійснити телефонний дзвінок у службу підтримки та озвучити співробітникам мотиви неможливості поїздки конкретним рейсом. Сканкопії паспорта та обґрунтуючі відмову паперу (лікарняний лист, довідка з медичного закладу) — неодмінні атрибути.
Якщо пасажир летить по квитку, який передбачає пересадки, а він хоче зробити скасування кількох рейсів, потрібно сказати про це теж, якомога раніше, до реєстрації на початковий рейс. Швидше за все, навіть за наявності зворотного варіанту, людина не отримає кровних. Оскільки авіакомпанія недорогий стикувальний рейс порахує за повною ціною, забере його з сумарної вартості і виявиться, що повертати щось нічого. Однак, повідомити про відміну посадки необхідно. Оскільки, за наявності місця туди й назад, решта перельотів та зворотний квиток підлягає ліквідації, якщо пасажир не приходить на реєстрацію. Зворотний квиток можна здати, але лише за 50% від загальної вартості. Це обумовлюється тим, що перевізник зазвичай вважає його за більш дорогим тарифом, плюсує податки та збори.
Надходження коштів, яке може розтягнутися від кількох днів до кількох місяців. При оплаті через інтернет кошти впадуть на банківську картку, з якої було проведено списання. Якщо квиток був куплений за готівку в авіакасі або терміналі, то компенсація капне на ту карту, яку покупець вказав у зворотній заяві. А також компенсаційна виплата може бути вручена у вигляді готівки в офісі авіакомпанії або посередника після перевірки документів, що підтверджують особу.
Найчастіше, рішення авіакомпаній задовольняють пасажирів. Проте трапляється, що повернена сума здається меншою. Наприклад, перевізник не хоче віддавати податки та збори за безповоротними проїзними документами. Спочатку потрібно ще раз уважно перечитати тарифні правила, щоб переконатися у своїй правоті. Для кращого розуміння бажано орієнтуватися у поняттях.
Отже, що таке тариф? Це встановлена авіаперевізником ціна за переліт, куди входять: зарплата екіпажу, транспортний лізинг, техобслуговування, адміністративні витрати, харчування на борту, навігація, клас броні, сезон та довжина маршруту.
А збори можуть бути сервісні, паливні, аеропортові, що включають надання послуг мандрівникам, ремонт літаків, бронювання місць, гарантію безпеки, податки. Ця частина варіабельна та може підлягати поверненню. При цьому деякі збори компанія включає компенсацію, деякі немає.
Якщо пасажир таки впевнений у своїй правоті, можна ще раз спробувати ввічливо і коректно пояснити свою позицію і попросити перерахунок. Можливо, це допоможе.
Нюанси процедури обміну квитка на літак
Зазвичай, авіаперевізник оформляє новий квиток, за бажання пасажира внести зміни в дату і час рейсу, пункт прильоту і відльоту, сервісний клас. Саме від правил тарифу, притаманних тій чи іншій авіакомпанії, залежить можливість обміну квитка на інший, а також додаткова плата за послугу.
SkyBooking рекомендує здійснити обмін якомога швидше. Так як ближче до дати вильоту можуть залишитися тільки дорогі варіанти, або взагалі все буде розкуплено. Крім того, може збільшитися комісія за обмін. Крім того, авіакомпанії можуть закрити можливість обміну за 2-4 або навіть за 24-48 годин до відправлення рейсу. Крім плати за внесення змін, пасажир змушений доплатити різницю між одним і другим документом. Тому, якщо виявлена помилка в даті, місті, назві, відразу після покупки необхідно негайно звернутися в авіакомпанію. Часто протягом дня або до 12:00 ви можете безкоштовно змінити або повернути квиток, навіть за тарифом, що не повертається. Але іноді можна вносити зміни лише на півгодини. Тож поспішайте!
Далі, пасажир повинен переглянути обмінні умови. Оскільки обмін квитків не завжди вигідний захід. Буває, що дешевшим не коригувати старий, а купити новий квиток. За обмінний процес часто беруть збір, а також вимагають доплатити різницю за вищий клас. Можливість зниження класу і компенсації різниці цін на нових бюджетних місцях, обумовлюється авіакомпанією. Так, якщо квиток був дешевий, то можна стільки ж викинути при обміні. І тут доцільно просто забронювати новий. А при обміні квитка, до якого вже вносилися зміни, послуга буде ще дорожчою.
Як відбувається обмін авіаквитка:
- При покупці в інтернеті, потрібно зайти на потрібний сайт, знайти бронь в особистому кабінеті або через пошук, клікнути на “Обмін”. Потім пасажир коригує маршрут, дату, ім'я та обирає інший тариф. На екрані з'явиться розмір збору та різниці у квитках. Якщо все влаштовує, потрібно активувати клавішу “Продовжити” та провести оплату нового місця карткою.
- Онлайн процедура може не здійснюватися за вже внесених змін до броні, на міжнародному рейсі, при бажанні поміняти квиток на окремих осіб, спільному бронюванні готелю або трансферних послуг. У цих випадках, на допомогу прийде служба підтримки за телефонами, електронною поштою, в чаті або соцмережах. Співробітник самостійно зробить зміни, а покупець оплачує послугу в особистому кабінеті карткою на сайті, а також в офісі посередника готівкою.
- Якщо пасажир придбав квиток в авіакасі, в представництві авіакомпанії або в турагентстві, потрібно зв'язатися з їхньою службою підтримки. Співробітники скажуть, чи є сенс приїжджати до них особисто, або питання можна вирішити дистанційно: по телефону, електронній пошті, в онлайн-чаті.
Після оплати будь-яким способом нового квитка, на електронну пошту пасажира прийде інша маршрутна квитанція, яку бажано роздрукувати, а також зберегти в телефон.
А що з приводу повернень через форс-мажори?
Більшість авіаперевізників здійснює повну компенсацію вартості квитків за безповоротними тарифами у разі:
- хвороби пасажира та близької людини, з якою планувався політ;
- смерті пасажира або його члена сім'ї;
- скасованого, затриманого, перенесеного на іншу дату рейсу.
Трагічні та неприємні форс-мажори з перших двох випадків повинні бути документально підтверджені, щоб компанія повернула гроші. Наприклад, це може бути довідка з лікарні, яка обов'язково перекладена англійською мовою, якщо це міжнародні авіалінії.
В останньому варіанті форс-мажор стався з вини перевізника, тому він повинен повернути всю вартість квитка пасажиру. Наприклад, коли авіакомпанія скасувала рейс через те, що країна закрила або обмежила повідомлення з вини коронавірусу.
А, взагалі, коли у пасажира мають місце форс-мажорні обставини або інші особливі ситуації, повернення та обмін квитка обумовлений тарифами, правилами та клієнтоорієнтованістю перевізника. І не всі авіалінії йдуть назустріч пасажирам, якщо через пандемію скасовується будь-який сторонній захід, на який були куплені квитки заздалегідь. Оскільки подібні моменти не входять до переліку обов'язкових до компенсації. Однак, за належної наполегливості пасажира-власника навіть безповоротного квитка, є сенс зв'язуватися з авіакомпанією та просити вирішити питання в індивідуальному порядку.
А тепер трохи прикладів повернення квитків у авіаперевізників, що працюють в Україні. Так, Wizz Air повертає вартість квитків при запиті більш ніж за 2 тижні до вильоту, плюс візьме збір за скасування броні 60 євро за кожне місце і за кожен рейс. Якщо до вильоту залишилося менше 14 днів, збір буде вже 80 євро з особи. Тільки тариф Wizz Plus дозволяє здати авіаквиток та отримати всю суму. Але тут є хитрість, гроші зараховуються не на карту, а на особливий рахунок Wizz. Тому ними можна сплатити лише авіасервіс компанії Wizz Air.
Авіакомпанія Ryanair відрізняється найжорсткішими правила повернення квитків. У неї майже всі тарифи безповоротні. До того ж, штраф за кожен скасований переліт становить 100 євро з особи. Тільки тариф Flexi Plus дає можливість вносити зміни до квитка. Проте, він є найдорожчим варіантом у перевізника.
МАУ реалізує безповоротний тариф Economy Lite на середніх та близькомагістральних рейсах, який не дає можливості змінювати дані або отримувати грошову компенсацію. А в Economy Standart, за який пасажир віддасть трохи більше грошей, вже є можливість обміну та повернення, але зі штрафами.
Таким чином, головна порада від SkyBooking — це придбати авіаквиток не найдешевших тарифних планів, якщо людина переживає за поїздку і бажає підстрахуватися на випадок інцидентів. Виходячи з ціни місця та тарифних положень, пасажир отримає назад компенсацію всю або тільки її частину, мінус невеликий штраф (якщо проводити порівняння з оплатою за квиток). Проте, дорожчий проїзний документ перетворює бюджетний тур на справжній вояж, який дає можливість оперативно реагувати на обставини, що міняються.