Міжнародний аеропорт ім. Чатрапаті Шиваджі Махараджа, Мумбай – одна з найбільших індійських авіагаваней. Завдяки своєму розташуванню охоплює досить щільну мережу авіасполучення.
За версією агентства Skytrax, є найкращими повітряними воротами в Індії та Центральноазіатському регіоні загалом. Займає друге місце в країні за завантаженістю з річним пасажиропотоком майже 50 млн осіб. Послугами аеропорту користуються пів сотні авіакомпаній, літаки яких здійснюють близько 980 рейсів на день.
У гавані облаштовані дві злітно-посадкові смуги, що перетинаються, вони здатні приймати також важкі літаки класу Airbus A380. Контроль за повітряним рухом здійснюється з диспетчерської вежі заввишки 87,5 м. Проєкт шестиповерхової вежі, другої за величиною в Індії, отримав нагороду від архітектурної ради Гонконгу за найкраще моделювання будівлі в авіаційній галузі.
Зручності та розваги для гостей аеровокзалу
Для пасажирів з квитками до першого та бізнес-класу відкрито зал очікування преміального рівня обслуговування GVK. Його місткість – 440 осіб. VIP-зона розташована на двох поверхах другого терміналу. Тут знаходяться бізнес-центр, ресторани, приміщення для курців, СПА-салон та душові. На церемонії World Travel Awards лаундж-зона отримала премію як найкращий у світі зал очікування для пасажирів першого класу.
Аеропорт пропонує зокрема деякі ексклюзивні послуги, скористатись якими можна, придбавши квитки на SkyBooking та відправившись подорож. Так, на платній основі можна замовити зустріч пасажирів консьєржем у рамках сервісу Pranaam. Послуга поширюється на клієнтів із будь-якого класу перельоту. Консьєрж допомагає у переміщенні та користуванні послугами аеропорту сім'ям, дітям та літнім людям, забезпечує прибуття зручного та безпечного автотранспорту для їхньої подальшої поїздки. Також особам, що зустрічають, пропонують за окрему плату отримати доступ до зони прибуття і знаходитися там до чотирьох годин.
У міжнародному терміналі відкрито велику виставку творів мистецтва з більш ніж 5,5 тис. експонатів. Протяжність рядів галереї – загалом понад 3 км. Для дітей працює ігровий майданчик Rainbow, що є імітацією подорожі джунглями і навіть сафарі. Для маленьких пасажирів передбачені кімнати "Матері та дитини".
На всій території аеропорту працює платний Wi-Fi з обмеженим стартовим вільним доступом. Для полегшення навігації та користування послугами запущено спеціальний мобільний додаток, який можна завантажити на гаджети. З його допомогою зручно відстежувати статус рейсу, здійснювати пошук будь-яких об'єктів інфраструктури, ресторанів чи магазинів, є помічник з виходу на посадку.
Також запущено цифрову платформу контролю доставки багажу в реальному часі з повідомленнями через смс або електронною поштою. До сервісу прив'язана служба цілодобової підтримки у телефонному режимі.
Історія повітряних воріт "Мумбай"
Спочатку аеропорт був задуманий як військовий аеродром. Летальна інфраструктура, включаючи три злітно-посадкові смуги, була збудована у тридцятих роках XX ст. У повітряній гавані під час Другої світової війни базувалися ескадрильї ВПС Великобританії, оскільки на той час Індія ще перебувала під англійським протекторатом. 1946 р. аеродром було передано у власність цивільної авіації. Старі ангари почали використовувати як пасажирські термінали.
Протягом першого року існування в якості цивільного аеропорту гавань обслуговувала до шести рейсів за день. Через три роки через неї виконувалися вже чотири десятки перельотів за внутрішніми та міжнародними напрямками за добу. Нарощування транспортного трафіку змусило уряд країни ухвалити рішення про модернізацію аеропорту, у тому числі про його оснащення сучасним на той момент обладнанням для забезпечення нічної посадки та ефективної радіонавігації, системами освітлення. Термінал, що будувався вісім років, було введено в експлуатацію у 1958 р.
Але потужностей знову стало не вистачати для обслуговування пасажиропотоку, що виріс, вже в сімдесятих роках. Хоча термінал був розрахований на одночасне перебування 600 осіб, фактично він обслуговував удвічі більше людей. До кінця сімдесятих кількість пасажирів досягла 5 млн осіб за рік. Зведення нового терміналу стартувало у 1977 р., перша черга робіт була завершена за три роки. У 1999 р. повітряні ворота Мумбаю отримали свою сучасну назву на честь національного героя Індії.
Будівництво нових потужностей та корпусів терміналів здійснювалося досить тривалий період, аж до 2014 р., коли аерогавань набула свого нинішнього вигляду.